Markedets mest populære kosttilskud, kreatin.

Styrketræning  og supplementer går for de fleste træningsentusiaster hånd i hånd. En af grundene er, at man i høj grad lægger et hav af timer i selve trænings aspektet, og at det som resultat føles godt at supplere med en protein shake eller andet, når træningen er slut. Det kan sammenlignes med at få en godbid, fordi man har gjort det godt i træningscenteret. 

Men der findes mange forskellige supplementer med deres unikke fordele, og er man ny til fitness og styrketræning, så kan det være svært at finde hoved og hale i udvalget af tilgængelige supplementer. De fleste kender til proteinpulver, som er en af de mest populære kosttilskud, og det er af gode grunde, da proteinpulver kan fås i adskillige former, herunder vegansk. Proteinpulver bruges nemlig ikke kun i forbindelse med styrketræning, men det bruges særligt som kosttilskud på hospitaler, hvor at patienter altså ikke får tilstrækkeligt med protein i deres kost til at de kan hele på optimal vis. 

Kreatin er det mellemste barn i søskendeflokken

Proteinpulver er derfor ikke lige så fremmed for den gængse fitnessentusiast som eksempelvis kreatin, preworkout eller aminosyrer. Men hvor at de fleste kender til fordelene ved proteinpulver, så er det færre, som har kendskab til kreatin. Kreatin kan nemlig sammenlignes med det mellemste barn i søskendeflokken, som bliver overset til fordel for proteinpulver og preworkout.

Men kreatin er måske et af de vigtigere kosttilskud, som man kan benytte sig af i forbindelse med styrketræning, idét at det faktisk bliver anset for at være det bedste kosttilskud, hvis man ønsker at forbedre sin ydeevne i fitnesscenteret. Det er nemlig blevet konstateret som resultat af diverse videnskabelige undersøgelser, hvor det altså påvises, at kreatin kan øge muskelmasse og styrke. Dertil hjælper kreatin også inden for det neurologiske ved at nedsætte risikoen for diverse sygdomme. 

Kreatin er et stof, vi naturligt producerer

Kreatin er egentlig et stof, som vores krop selv producerer. Det kan findes i vores muskler, og det hjælper netop musklerne med at producere energi, når de tages i brug ved tunge løft eller træning ved høj intensitet. 

Kreatin fås også naturligt gennem kosten, når man spiser kød, men har man et mindsket kødforbrug, så kan det være en fordel at supplere med kreatin.